Hoe vaak we niet de opmerking gehad hebben: Hebben jullie geen lier? Ook via onze socials wordt regelmatig gevraagd waarom wij geen lier hebben. Daarom hier een blog over het nut van een lier en waarom je er wel of niet een zou moeten hebben.

Ten eerste is het goed om te benoemen dat je uiteindelijk altijd zelf je keuze maakt en daarachter staat. Wij vertellen alleen keuzes die wij maken en waar jij over na kan denken of die keuzes voor jou hetzelfde zijn. Iedereen reist anders ondanks dat het dezelfde soort combinaties zijn. Iedereen heeft andere voorkeuren en dat is prima, dus niks moet of is verplicht.

Wij vinden het zelf mooi om te laten zien dat je met weinig middelen ook hele mooie reizen kunt maken. Jaren geleden zijn wij begonnen met een 4×4 met daktent te huren waar ook geen lier op zat. Daarmee hebben we toen al zoveel mooie ritten kunnen maken dat het voor ons meteen duidelijk was dat een lier niet perse nodig was. Iets wat ons tijdens die eerste trip meteen opviel is dat lokale mensen ook zonder alle hulpmiddelen rijden. Vaak worden oude auto’s helemaal afgereden en zien de auto’s er zeker minder mooi uit aan de buitenkant dan wij gewend zijn op onze geasfalteerde wegen.

Als jij deze blog leest ben jij waarschijnlijk, net als wij, gewend aan luxe. Dit in de zin van dat we producten nodig hebben om vrijheid en avontuur te ervaren. Kijk maar eens naar mensen die gaan beginnen met sporten. Om hardlopen als voorbeeld te nemen, er worden hardloopkleren gekocht en een smartwatch om naderhand je prestaties te zien. Maar zijn deze producten echt daadwerkelijk nodig om te gaan beginnen met hardlopen? Zo is het ook in de 4×4 wereld. Niks is persé nodig. Oké, één ding is nodig, je 4×4. Anders wordt offroad rijden wel lastig. Maar ook daarin worden de nieuwste auto’s vaak als goed gezien. Je kunt prima met een oudere auto offroad rijden. Zo is het ook met de indeling van je auto en van een lier. Als je ziet hoe lokale mensen over de offroad paden rijden dan kijk je je ogen uit. Tuurlijk wil je dingen goed voor elkaar hebben als je een lange reis maakt, omdat je geen problemen wil tijdens je rit. Maar je kunt niet alles voorkomen. Het is een behoorlijke westerse benadering om van alles te kopen voor de zekerheid dat je de mooiste reizen gaat maken. Wij hebben zelf ook regelmatig vast gestaan of ineens een flinke regenbui te verduren gekregen tijdens onze trips. Die ervaringen zijn juist hele mooie verhalen geworden en zullen we niet snel vergeten. Het maakt je juist creatief en oplettend om niet overal iets voor te kopen. Zeker als je kijkt naar de prijs van een lier en de aantal keren dat je die daadwerkelijk nodig hebt kun je daar heel veel andere mooie dingen van doen.

Ken je zelf iemand met een lier op zijn 4×4 en daktent combinatie? Vraag diegene dan eens hoe vaak ze de lier daadwerkelijk tijdens een reis hebben gebruikt. En dan bedoelen we dus niet een weekendje extreem offroaden met een groep van een aantal auto’s. Dan zoek je het extreme uiteraard op, maar een 4×4 en daktent reis is wel anders. Zo spraken wij in Albanië een stel die een half jaar vrij hadden om met hun 4×4 en daktent rond te trekken door heel Europa. Ook zij hadden een lier op hun 4×4 gezet. Het stel vertelde toen ze al zeker vier maanden onderweg waren dat ze de lier één keer gebruikt hadden. Ze hadden zichzelf expres vast gereden om de lier uit te proberen. Verder hebben ze de lier niet gebruikt. Ook hun beaamde dat er eigenlijk altijd wel mensen in de buurt zijn die kunnen helpen, zoals een stukje verder een klein dorpje waar meestal wel tractoren te vinden zijn of genoeg sterke mensen die kunnen helpen. Zeker in Albanië hadden het stel en wij dezelfde ervaringen dat de bevolking heel vriendelijk was en dat we beide regelmatig het aanbod hebben gehad als er iets zou zijn dat we naar een volgend dorp konden om hulp te vragen. Dus vraag jezelf ook zeker af of je zo afgelegen gaat rijden dat je dagen niemand tegenkomt en niet door dorpjes heen zal rijden.

Daarbij moet je goed begrijpen dat lokale mensen ook over de offroad wegen rijden en die echt niet altijd zo rijk zijn als wij zijn. Hun verplaatsen zich ook met simpele (soms niet eens 4×4’s) over de wegen heen. Zie hieronder een video van hoe we achter Albanezen aan reden, je ziet ook hoe de weg hobbelt en hoe langzaam aan je moet doen om zelf niet compleet door de auto heen geschud te worden. Wellicht heb je regelmatig video’s voorbij zien komen waarop er met 4×4’s met veel snelheid en veel vermogen over extreme wegen heen gereden wordt. Maar als je echt op reis bent ga je vaak niet zo te werk. Dan is het eerder rustig en gestaag en behoud van je materieel.

De tijd van het jaar is ook bepalend of je een lier echt nodig hebt. Wij rijden graag in het zomer seizoen met onze 4×4 en daktent. En als we zo in onze 4×4 en daktent community kijken op Facebook dan zien we dat veel andere mensen dat ook doen. Dan heb je veel minder kans op geblubber en gladheid door modder. Daardoor kom je dus veel minder extreme wegen tegen. Tenzij je ineens een flinke regenbui krijgt en je in een bos rijdt waar alleen maar glibberige grond onder ligt. Dan krijg je hetzelfde als wij in Italië hadden, dan besluiten wij zo snel mogelijk het bos uit te komen en veilig op een andere plek tot rust te komen en de volgende dag verder te rijden.

Wat als je toch vast komt te staan? Dan kun je zorgen voor recovery-plates en een schep. Ook dat heeft ons al eens geholpen. Een compressor is wellicht ook handig als je de bandenspanning van je banden moet aanpassen omdat de ondergrond veranderd. Zo rij je met minder lucht in je banden door het mulle zand en ook met scherpe stenen zorg je voor een andere bandenspanning dan dat je op asfalt rijdt. Al hoef je niet constant de bandenspanning aan te passen, dat doen wij in ieder geval niet. Als we in het land van bestemming zijn gaat de bandenspanning omlaag en als we weer een keer een lange afstand over asfalt rijden gaat de bandenspanning pas weer omhoog. En kom je er zelf niet uit dan zoek je naar lokale mensen die je kunnen helpen. Zo hebben wij al eens in heel mul zand vast gezeten omdat we de Landcruiser moesten omdraaien. Na een klein stukje lopen kon Bram wat Spaanse mensen vinden die zelf ook met een 4×4 reden. Bram was goed voorbereid met sleepkabels, dus we konden er zo uitgetrokken worden.

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander
offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Dus we hebben voor jou geen specifiek antwoord of jij een lier nodig hebt. Maar wij vinden voor onszelf in ieder geval niet. Zeker niet omdat we ook nog een hond aan boord hebben en echt niet té extreem offroad gaan rijden. Dan is een daktent op je auto wellicht ook niet zo slim, dat is best wel een gewicht bovenop. Wat natuurlijk de 4×4 minder stabiel maakt.

Hopelijk hebben we je toch een beeld kunnen geven van onze keuzes en wellicht kun jij daardoor ook beter een keuze maken voor jezelf. Heb je nog vragen stel ze dan hieronder, of vertel waarom jij juist wel of niet een lier hebt. Zo helpen we elkaar met meer verschillende meningen 🙂

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wil je meer lezen over 4×4 en daktent reizen? Bekijk dan de blogs hieronder!

Merken compressor koelkasten voor 4×4 en daktent reis

Merken compressor koelkasten voor 4×4 en daktent reis

Als je nog een koelkast moet kopen voor je 4x4 en daktent reis is onze aanbeveling om naar een compressor koelkast te kijken. Zoals je in de vorige blog, verschillende type koelkasten, kon lezen houden compressor koelkasten hun temperatuur het meest vast. Ze kosten...

Lees meer
Verschillende type koelkasten voor een 4×4 en daktent reis

Verschillende type koelkasten voor een 4×4 en daktent reis

Als je met een auto op vakantie gaat dan zal je vast wel weten dat eten bewaren in een auto niet makkelijk is. Zonder koelkast is je eten al snel warm als de zon een beetje schijnt. Laat staan als je dus voor een paar dagen eten mee moet nemen omdat je in de bergen...

Lees meer
Wat is het verschil tussen een GPX en KMZ bestand?

Wat is het verschil tussen een GPX en KMZ bestand?

Avontuurlijke routes rijden, dat wil je natuurlijk het liefste met je 4x4 en daktent combinatie. Routes zijn op meerdere platformen te vinden, eveneens als ons eigen platform. Maar wat is nu precies het verschil tussen een GPX of KMZ bestand? En waarom zou je voor het...

Lees meer