Wij hebben na jaren gezien dat velen beginnen met eerst een daktent op hun dagelijkse auto voordat er een 4×4 wordt aangeschaft. Logisch omdat je eerst de vrijheid met een daktent kunt ervaren. Meestal merk je dan hoe makkelijk je verplaatsbaar bent en hoeveel meer vrijheid je kunt krijgen met een 4×4 onder je daktent. Maar voordat je die daktent koopt voor op een gewone auto, maar zeker ook voor 4×4’s, kan die daktent wel op mijn auto? En hoe weet ik dat zeker? Daarom hier een blog over hoe dat nou precies zit.

Kan er überhaupt op iedere auto een daktent? Nee, maar wel op velen. Voordat je definitief een daktent op je auto gaat plaatsen is het belangrijk om naar je daklast te kijken. Daklast? Zul je denken, wat houdt dat nou weer in? Daklast heeft te maken met hoeveel gewicht jouw auto rijdend kan dragen. Dit moet dus minimaal het gewicht zijn van je daktent. Je hoeft hier dus niet je eigen lichaamsgewicht bij op te tellen. Vaak is dit in het boekje van je auto te vinden. Maar met even googlen op jouw type auto kom je er ook achter wat de daklast is. Meestal kunnen auto’s wel een daktent dragen. Maar het is toch belangrijk om uit te zoeken.

Zie hieronder hoe het in het instructieboekje van de Landcruiser staat. Heb je het instructieboekje van je auto kijk dan even wat jouw daklast is. Heb je dit instructieboekje niet, zoek dan op internet naar de daklast van jouw type auto.

 

daklast, gewicht op auto, daktent, laden, laadgewicht, dakdragers
daklast, gewicht op auto, daktent, laden, laadgewicht, dakdragers

Dan is er nog het gewicht van degene die in de daktent slapen en het stilstaan. Dit heeft puur te maken met hoe jij het gewicht verdeeld. De beste gewichtsverdeling krijg je met een zogenaamd roofrack. Maar je kunt ook met dakdragers werken. Je hebt minimaal twee dakdragers nodig, maar als je meer gewicht te verdelen hebt dan kun je er ook voor kiezen om meer dakdragers te nemen. Denk hierbij vooral logisch na en test het uit voordat je vertrekt. Niks zo vervelend dat je dak het niet houdt op reis.

Er zijn ook verschillen in manieren van bevestigen van je dakdragers. Zo hebben wij als eerste 4×4 een Suzuki Grand Vitara gehad, deze had een andere bevestiging dan onze Toyota Landcruiser nu. De Vitara had zelf al dakdragers van voor naar achter. Maar deze waren bovenop het dak gemonteerd. Als wij in de daktent gingen liggen en draaide midden in de nacht dan hoorde je soms het dak knoepen. Het dak deukte dus in. Eigenlijk heel logisch, want de dakdragers zaten niet op het sterkste punt van het dak.

 

daklast, gewicht op auto, daktent, laden, laadgewicht, dakdragers
daklast, gewicht op auto, daktent, laden, laadgewicht, dakdragers, landcruiser

De Landcruiser die we nu hebben heeft een speciale rand langs het dak zitten waar we zelf dakdragers op hebben gemonteerd. Dit is veel steviger en nu kunnen we met een gerust hart draaien midden in de nacht. Bekijk dus goed wat de daklast is, maar kijk ook zeker naar hoe je dakdragers bevestigd moeten worden of al bevestigd zitten. Dit is mede bepalend voor hoe stevig jouw daktent op het dak zit.

Kom je er niet uit? Stuur ons hieronder een berichtje of mail ons even. We kijken graag met je mee.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.