Veel mensen rijden met een daktent op een personenwagen en ervaren op die manier al veel vrijheid. Maar nu wil je misschien overstappen naar een 4×4 om ook de bergen verder in te kunnen trekken en meer avontuur op te zoeken. Maar welke 4×4 modellen zijn dan interessant en waar moet je op letten? Als je een 4×4 alleen voor dagelijks gebruik nodig hebt dan kijk je naar andere voor- en nadelen dan wanneer je ermee op reis gaat. Waar moet je nou rekening mee houden en wat zijn keuzes die je voor jezelf kunt maken?

Voordat je je verder gaat verdiepen in verschillende type 4×4’s is één keuze heel belangrijk. Wil je er ook dagelijks mee rijden en liever voor een SUV achtige gaan of wil je echt extreem kunnen rijden en ook een lage en hoge gearing hebben of een 4×4 die permanent aanstaat. Het verschil is dat je met permanente vierwielaandrijving in offroad-gebied minder sterk bent dan met een inschakelbare vierwielaandrijving, standaard 4×4 heeft namelijk niet altijd een hoge en lage gearing. Kracht van je 4×4 heeft dus ook voornamelijk te maken met de hoge en lage gearing, waardoor je meer kracht hebt als het erop aankomt in offroad gebied. Belangrijk is dus om van te voren na te denken waar wil je de auto precies voor gaan gebruiken. Wil je echt de bergen in en verwacht je soms extreme omstandigheden aan te treffen? Of zoek je wel avontuur maar zoek je de makkelijkere wegen, je rijdt dan bijvoorbeeld meer over zandpaden en routes waar lokale mensen ook rijden. Dit wordt ook wel greenlanden genoemd, offroad rijden is wat extremer dan dat. Hiermee moet je ook op meer dingen voorbereid zijn dan met greenlanen.

Als je keuzes gaat maken in verschillende type 4×4’s dan zijn er nog veel meer dingen waar je rekening mee kunt houden. Hieronder hebben we een aantal vragen op een rij. Beantwoord deze vragen voor jezelf en schrijf de antwoorden op. Juist door alles op te schrijven kun je iedere 4×4 die je ziet simpel testen aan jouw wensenlijstje en kijken of dat dit een geschikt type is. Of wellicht een geschikt type maar nog te duur in aanschaf. Dan kun je bijvoorbeeld naar een oudere versie kijken die dan vaak wat goedkoper zijn, maar soms meer onderhoud van jou zelf vraagt.

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Meer weten over waar je kunt wildkamperen in Europa? En hoe je jezelf kunt voorbereiden? Check dan ons magazine, nu nog uitgebreider door een update met afgelopen reizen erin verwerkt.

(blog gaat hieronder verder)

Vragen die je jezelf kunt stellen welk type 4×4 bij jou past:

Milieuzones

Wil je in milieuzones kunnen rijden? Wil je ook door grote steden kunnen rijden? Dan moet je met meerdere dingen rekening houden zoals brandstof en leeftijd van de 4×4.

Brandstof

Type brandstof is ook een belangrijke. Wil je binnen Europa blijven rijden? Gas is moeilijker buiten Europa te krijgen. Maar met milieuzones ben je ook soms van brandstof afhankelijk. Denk hier dus echt goed over na. Brandstof bepaald ook de kosten per maand. Gebruik je de 4×4 alleen als reisauto dan kun je er ook voor kiezen de 4×4 te schorsen als je niet rijdt. Bijvoorbeeld in de winter. Dat scheelt weer veel wegenbelasting in Nederland.

Betrouwbaarheid vs. aanschafwaarde

Hoe nieuwer de auto hoe duurder in aanschaf, maar ook hoe nieuwer de onderdelen zijn en vaak hoe minder slijtage er al is geweest. Maar ook bepaalde merken kunnen een bepaald prijskaartje hebben. Dit kan vanwege betrouwbaarheid zijn. Dit is een keuze die je voor jezelf moet maken. Hoeveel wil je uitgeven en wil je echt een betrouwbare auto dan zul je echt onderzoek moeten doen naar het type auto dat je op het oog hebt. Lees reviews, vraag rond en google is een grote vriend voor dit soort dingen. Je kunt ons natuurlijk ook altijd een berichtje sturen of hieronder een reactie. Dan geven wij onze mening die wij hebben, die hoeft voor jou niet altijd leidend te zijn, maar kan soms wel verheldering geven in welke keuze jij moet of wil maken.

Reisgezelschap

Wat is je reisgezelschap? Ben je met kinderen, een hond of alleen? Dat maakt nogal een verschil in hoe groot je auto moet zijn, maar ook met hoe je de indeling van je auto kan maken. Zo reizen wij als stel met een hond en hebben wij de achterbank uit onze Toyota Landcruiser gehaald. Dit bespaard een hoop ruimte, maar met 4 reizende mensen wordt dit lastig. Lees wat meer over onze indeling in deze blog.

Bodemvrijheid

Hoe hoog moet je 4×4 liggen? Kies je voor een SUV dan is de bodemvrijheid altijd wat minder dan een 4×4. Als je extremer gaat rijden dan greenlanden dan is bodemvrijheid belangrijk om de onderkant van je 4×4 niet kapot te rijden. Maar ook belangrijk is om na te denken over hoeveel gewicht er in de auto komt. Met veel mensen komt er veel gewicht in de auto en daardoor komt je auto ook lager te liggen. Dit is dus belangrijk om mee te nemen in je keuze.

Handgeschakeld vs automaat

Een belangrijke keuze voor 4×4’s, dit omdat het nogal wat verschilt hoe je door het terrein heen rijdt. Als je met een automaat rijdt kun je relaxter door het gebied heen rijden, daardoor kun je je meer focussen op de omgeving. Dit geldt natuurlijk ook voor normale wegen waar je rijdt. Je kunt je meer bezighouden met je stuurkunsten en beter op de weg letten. Dit is in het offroad-terrein niet anders. Ben je niet gewend om in een automaat te rijden, kijk dan of je het een keer ergens kan proberen. Zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt.

Deuren

3-deurs of 5-deurs, achterdeur of achterklep. Dit is ook heel persoonlijk. Kijk naar je reisgezelschap en hoe groot je auto moet zijn om hierover een keuze te maken. Wij vinden het makkelijk dat we overal in de auto kunnen en daarom hebben wij een 5-deurs auto met een achterdeur. Zo kunnen we de deur als onderdeel van onze keuken gebruiken en kan onze hond Kay vanaf zijn eigen deur in en uit de auto springen. Daarbij hebben wij bewust voor een daktent gekozen die over onze achterdeur heen klapt zodat we sneller schaduw kunnen maken of een afdakje hebben bij regen. Hierover kun je meer lezen in de blog welke daktent past bij mij.

Airco

Dan is airco nog belangrijk. Wat voor weertype reiziger ben je? Ga je graag naar het zuiden van Europa en heb je een hond bij je? Dan is een airco onmisbaar. Voordat je naar een supermarkt gaat even snel boodschappen halen kun je dan de airco op standje diepvries zetten en zit je hond en een eventuele medereiziger ook lekker fris in de auto. Soms ontkom je er niet aan om met warm weer weg te moeten bij je auto. Dit probeer je natuurlijk te voorkomen als dat kan. Maar ben jij meer iemand die naar de sneeuw reist met een 4×4 en daktent dan moet je eerder kijken naar een standkachel.

Allemaal elementen om rekening mee te houden. Misschien heb jij nog wel andere elementen waar je rekening mee houdt. Laat het ons gerust weten in de reacties hieronder.

2 Reacties

  1. Offroaddog.nl

    Hey Casper, altijd goed!

  2. Casper

    Hi Luitjes,

    Sorry maar toch even wat opbouwende kritiek;
    1- het is greenlanen, niet greenlanden. Heeft met green lanes-bospaden te maken, niets met greenland.
    2-permanente 4×4 met hoge/lage gearing is hetzelfde als inschakelbare 4×4 met hoge/lage gearing.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.