Zoveel mensen, zoveel wensen. Dit is uiteraard met daktenten zo, maar ook zeker met 4×4’s zo. Modellen, specificaties, offroad mogelijkheden of keuzes over het dagelijks rijden van een 4×4. Het zijn allemaal afwegingen die je voor jezelf kunt maken welke 4×4 nu echt bij je past. Daarom hier een blog met voor- en nadelen van bepaalde types en merken en eventuele bekende kwaaltjes waar je op reis rekening mee moet houden.

Als je nog niet zover bent om te weten welke vragen je jezelf moet stellen zoals welk type brandstof je wil rijden. Dan is onze onderstaande blog eerst interessant om te lezen.

Persoonlijk hebben wij een voorkeur voor Toyota. Dat is dan ook het merk waarmee we beginnen. Toyota staat als merk bekend om betrouwbaarheid. Zeker als reisauto is betrouwbaarheid belangrijk. Dat wil niet zeggen dat andere auto’s niet betrouwbaar zijn, goed onderhoud en op tijd het onderhoud doet bij vele auto’s al veel. Elke 4×4 heeft zo zijn zwakke punten, het is belangrijk dat je weet welke zwakke punten je lievelingsauto heeft en dat je weet hoe je problemen kunt voorkomen.

Toyota Landcruiser 90

Bouwjaar 1999-2002

Prijs indicatie € 4500 – € 7000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Toyota staat bekend om hun betrouwbaarheid, tuurlijk zijn er altijd wel wat puntjes waar je op kunt letten. De landcruiser 90 heb je in 2 types 3 deurs (korte versie) en 5 deurs (lange versie). Het voordeel van de korte versie is dat je wat wendbaarder bent in het terrein. De lange versie daarentegen heeft als voordeel meer laadruimte voor bijvoorbeeld spullen, gezin of een hond.

 

Bekend zwak punt

Een technisch probleem kan speling op het stuurhuis zijn. Dit stuurhuis is niet te reviseren en moet dus voor een nieuwe vervangen worden. Probeer tijdens een proefrit te voelen of er speling op zit en kijk even met z’n tweeën als de auto stil staat. Het huis kan bewegen als je aan het stuur draait, hieraan kun je zien dat er speling op zit. Let ook op de onderste fuseekogel, fuseekogelspeling is zeer belangrijk om te checken. Zeker als je wat meer offroad gaat. Roest ter hoogte van de achteras en schokdempers is ook een zwakker punt bij deze 4×4’s.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Je hebt versies met een sper differentieel, deze is elektronisch in schakelbaar. De bodemvrijheid is ook voldoende. We spreken uit ervaring om dat wij al op best extreme plekken zijn geweest. Verder heeft de auto meer als genoeg vermogen in het terrein.

 

Nadelen

Als er een sper differentieel op zit, let dan op bij aankoop dat de sper ook inschakelt en weer uitschakelt. Is dit niet het geval dan heb je kans dat de motor vast zit en die kost op Ebay tussen de €500 – € 700. Dit is een redelijk dure uitgave als je net de auto koopt.

Toyota Landcruiser 120

Bouwjaar 2003-2009

Prijs indicatie € 10.000 – € 15.000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

De 4×4 is motor technisch sterk zoals je gewend bent van Toyota, net zoals zijn voorgangers zoals Prado/Landcruisers. De landcruiser 90 heb je in 2 types 3 deurs (korte versie) en 5 deurs (lange versie). Het voordeel van de korte versie is dat je wat wendbaarder bent in het terrein. De lange versie daarentegen heeft als voordeel dat je meer laadruimte hebt. Dit is dus een persoonlijke overweging.

 

Bekend zwak punt

Let hier ook op de onderste fuseekogelspeling deze zijn zeer belangrijk zeker als je wat meer offroad gaat. Dit is hetzelfde als bij andere Prado/Landcruiser types. Wat verder bij dit type belangrijk is dat je op tijd olie wisselt. Check dus ook of dit gedaan is bij een aankoop. Tip, vraag om een onderhoudsboekje of eventuele bonnen met wat er aan onderhoud is gedaan.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Je hebt versies met een sper differentieel deze is elektronisch in schakelbaar. De bodemvrijheid is ook voldoende. Verder heeft de auto meer als genoeg vermogen in het terrein.

 

Nadelen

Als er een sper differentieel op zit. Let dan op bij aankoop dat de sper ook inschakelt en weer uitschakelt. Is dit niet het geval dan heb je kans dat de motor vast zit en die kost op Ebay tussen de €500 – €700 een dure uitgave.

Suzuki Grand Vitara

Bouwjaar 1998-2004

Prijs indicatie € 2500 – € 6000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Suzuki is over het algemeen een betrouwbare 4×4 tuurlijk zijn er altijd wel wat puntjes waar je op kunt letten. Maar over het algemeen zijn deze Japanse 4×4’s in een goede prijs kwaliteit verhouding.

 

Bekend zwak punt

Roest is een bekend zwak punt bij deze 4×4’s. Ze gaan vaak roesten op punten die ook APK afkeur kunnen zijn. Dorpels en carrosserie zijn wat voorbeelden. Mocht je naar deze 4×4’s gaan kijken, ga dan zeker even onder de auto liggen en check de staat van de onderkant van de auto.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Deze type 4×4’s zijn wat lichter dan bijvoorbeeld een Landcruiser, waardoor ze voor de wegenbelasting wat aantrekkelijker zijn. Over het algemeen zijn deze auto’s ook in benzine uitvoering waardoor ze ook wat goedkoper zijn per maand. Mocht je de 4×4 dus ook voor woon-werkverkeer rijden, dan zijn dit handige dingen om over na te denken.

 

Nadelen

Een nadeel is dat deze 4×4 geen sper differentieel heeft, waardoor je dus niet twee van de wielen aan elkaar kunt schakelen. Wat in offroad gebieden wel heel fijn is, zeker als je met één auto alleen reist. Een ander nadeel is dat de auto wat kleiner is, al je dus voor langere tijd weg wilt gaan (wat meestal betekent dat je meer spullen meeneemt), is deze 4×4 minder geschikt. De standaard vering van deze 4×4 is eigenlijk niet berekend op gewicht. Je zit daardoor al snel op de bumpstops, waardoor offroaden veel vraagt van de auto. Hier zijn dan al snel wat aanpassingen voor nodig denk bijvoorbeeld aan andere veren en schokdempers. Wegenbelasting is minder duur doordat het gewicht van de auto minder is als een zwaardere 4×4. Onderdelen zijn relatief goedkoop te krijgen voor deze types.

Suzuki Jimny

Bouwjaar 1998-2005

Prijs indicatie € 3000 – € 6500

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Suzuki is over het algemeen een betrouwbare 4×4. Een Jimy is een klein en compact type 4×4 waardoor je zeer wendbaar bent in het terrein. Dit is dan ook zeker een sterk punt van deze 4×4’s.

 

Bekend zwak punt

Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel. Helaas heeft de Jimny doordat hij licht en compact is een minder sterk dak. Hierdoor is de daklast niet heel hoog. Zoek dus van het bouwjaar die je wil kopen even de daklast op voordat je je daktent erop bevestigd. De meeste auto’s hebben al dakdragers en als je dan een te zware daktent erop plaatst kan je dak indeuken. Dit is dus iets om rekening mee te houden. Ook met het gewicht van jezelf die in de daktent komt te liggen als je stilstaat. De daklast is overigens wel altijd berekend op rijdende daklast. Daarnaast is ook bij dit type roest een aandachtspunt. Kijk dus ook bij de Jimny onder de auto voordat je hem daadwerkelijk aanschaft.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Wegenbelasting is minder duur doordat het gewicht van de auto minder is als een zwaardere 4×4. Onderdelen zijn relatief goedkoop en makkelijk te krijgen.

 

Nadelen

Een nadeel is dat deze 4×4 geen sper differentieel heeft, waardoor je dus niet twee van de wielen aan elkaar kunt schakelen. De auto is ook minder geschikt om beladen mee te rijden. Hier zijn dan al snel wat aanpassingen voor nodig denk bijvoorbeeld aan andere veren en schokdempers. Daarnaast is lange reizen met deze types moeilijk om te maken. Je kunt weinig spullen meenemen, zelfs als je in je eentje reist. Al blijft dit natuurlijk een persoonlijke overweging.

De Suzuki Jimny is recent opnieuw uitgebracht, deze heeft volgens de papieren niet genoeg daklast om een daktent te dragen. Dus offroaden met een daktent is dan geen goede overweging. Wel hele goede offroad auto’s, maar meer iets voor als je de reis met hotels of andere slaapplaatsen combineert.

Landrover defender

Bouwjaar 1998-2005

Prijs indicatie € 12.000 – € 35.000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Deze type 4×4’s zijn langer geproduceerd dan de bouwjaren die wij hier noemen. Maar om de prijs indicatie niet te breed te maken hebben we het hier over bovenstaande bouwjaren. Landrover staat bekend als een stoer merk met al jaren dezelfde vormen auto’s. Deze 4×4’s hebben veel dezelfde opbouw. Dit is dan ook een herkenbaar punt van Landrover.

 

Bekend sterk punt

Deze 4×4’s zijn zeer offroad-waardig. Zijn standaard vaak al goed uitgerust om het terrein in te rijden. Wellicht is alleen een bandenwissel nodig als er nog wegbanden op liggen. Deze types zijn dan ook zeer sterk in het terrein. En de dragende delen van het chassis lijken tamelijk onverwoestbaar.

 

Bekend zwak punt

Helaas is er ook bekend grapje wat gemaakt wordt als je een Landrover koopt of je er een overal bij krijgt. Dit is helaas bij velen ook waar. Betrouwbaarheid is dan ook niet het sterkste punt en als je zelf niet technisch bent is dit geen goede aankoop of je moet een dikke portemonnee hebben. Belangrijke afweging dus voor jezelf of je het sleutelen aan een 4×4 ook leuk vindt om te doen. Een aantal zwakke punten van deze type 4×4’s zijn de motor, carrosserie, de versnellingsbak en elektronica kan storingen geven. Chassis kan hevig roesten maar zijn tegelijkertijd zonder roest erg sterk. Zorg dus voor goed onderhoudt van het chassis zoals schoonmaken na het offroaden en tectyleren voor de winter. Dingen om op te letten, niet zozeer bij aanschaf maar bij gebruik van de auto is dat het uitlaatspruitstuk vaker krom trekt dan gemiddeld. Er kan daardoor olie in de computer druppelen, je kunt begrijpen dat dit storingen kan geven. Dit is wel relatief goedkoop en makkelijk te verhelpen maar de 4×4 kan gaan bokken en inhouden tijdens het rijden. De koppakkingen van 10p motoren moeten wel eens vervangen worden en ook scheurtjes in de kop komt voor. De 15p vanaf 2003 zijn daar minder gevoelig voor dan eerdere omdat de 10p plastic paspennen heeft die de kop laat verschuiven.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Als je van sleutelen houdt én offroad rijden dan is dit een leuke combinatie. Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Verder zijn deze 4×4’s wendbaar door de kleine wielbasis. Daarnaast liggen deze types standaard al redelijk hoog waardoor je al snel het terrein in kan.

 

Nadelen

Voor de betrouwbaarheid die je koopt zijn deze 4×4’s redelijk duur in aanschaf. De auto’s zijn onderhoudsgevoelig en de onderdelen zijn ook duurder in verhouding. Onderhoudt tijdens je 4×4 en daktent reis is niet altijd gewenst en daarom is dit ook een nadeel van deze auto’s.

Landrover Discovery

Bouwjaar 2002-2005

Prijs indicatie € 3.000 – € 10.000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Net zoals de andere Landrover types zijn deze 4×4’s zeer offroad-waardig. Ze zijn standaard al sterk in het terrein. Veel van deze types hebben al dakdragers waardoor je al snel een daktent kunt plaatsen. Dit is overigens niet bij alle bouwjaren zo. Als ze er niet op zitten kun je uiteraard wel dakdragers kopen om je daktent te bevestigen.

 

Bekend zwak punt

Deze hebben motorisch dezelfde zwakke punten als bij de Defender, aangezien Landrover dezelfde motoren heeft geplaatst in deze 4×4’s. Dus wil je dit type graag kopen, kijk dan even bij de Defender onder zwakke punten. Verder kunnen van de Discovery’s de luchtbalgen lek raken. Dit kun je zien aan een doorgezakte kont.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Deze 4×4’s zijn relatief goedkoop in aanschaf. Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. En er bestaan ook versies met een sper differentieel wat de 4×4’s extra offroad-waardig maakt.

 

Nadelen

De auto’s zijn onderhoudsgevoelig. Onderhoudt tijdens je 4×4 en daktent reis is niet altijd gewenst en daarom is dit ook een nadeel van deze auto’s. Daarnaast zijn ze natuurlijk redelijk zwaar, waardoor je meer wegenbelasting betaald. Dit kan een nadeel zijn als je de 4×4 ook voor woon-werkverkeer wilt gebruiken.

Nissan X-trail 4wd

Bouwjaar 2001-2005

Prijs indicatie € 2000 – € 5000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Deze 4×4’s zijn over het algemeen betrouwbare auto’s. Qua onderhoud zijn ze ook behoorlijk onderhoudsvriendelijk. Dit is onder andere doordat ze een distributie ketting hebben en geen riem. Die hoef je dus niet periodiek te vervangen, dit is over het algemeen onderhoud met een wat hogere prijs. Ook is deze 4×4 nog goed als woon-werkverkeer te rijden omdat het verbruik voor een 4×4 lager is.

 

Bekend zwak punt

Roest kan bij deze auto’s een probleem zijn. Zeker als de auto al gebruikt is om mee te offroaden. Als de eigenaar de wielkasten niet goed schoonmaakt dan zal daar roest gaan ontstaan. Dit is dus zeker goed om te controleren bij aanschaf van de auto. Kijk dus goed om de auto heen en ga er ook zeker even onder liggen om te kijken of de onderkant van de 4×4 er nog goed uitziet.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Een voordeel van de X-Trail is dat je de vierwielaandrijving met een knop aan en uit kunt zetten. Wel even checken of je daadwerkelijk naar een vierwielaandrijving X-Trail gaat kijken omdat deze auto’s er ook in tweewielaandrijving versies zijn. Deze 4×4 is wendbaar door zijn formaat en heeft een fijne afstand tussen de wielen voor in het terrein. De auto is voor de prijs een goede aankoop voor de kwaliteit die je krijgt.

 

Nadelen

Geen hoge en lage gearing en geen sper differentieel. Dit is daarmee dus ook een wat lichtere 4×4 en kun je daardoor in wat minder extreem gebied rijden. Als je meer van het zandpaden rijden bent en greenlanen dan is dit wel weer een ideale keuze. Een ander nadeel is dat de auto aan de achterkant geen deur heeft maar een klep. Hierdoor kun je minder makkelijk een keukentje achterin maken om hem om te dopen tot reisauto.

MitsuBishi Pajero

Bouwjaar 2001-2005

Prijs indicatie € 3000 – € 5000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Het verbruik van deze 4×4’s ligt voor een terreinwagen redelijk laag. Dat maakt dat deze auto voor woon-werkverkeer toch interessant is. Maar je rijdt toch voor een fijne aanschafprijs een volwaardige 4×4.

 

Bekend zwak punt

Er is een terugroepactie geweest voor het gasklephuis vanuit Mitsubishi. Let dus op bij aanschaf van Mitsubishi met GDI motoren dat de reiniging van het gasklephuis destijds is doorgevoerd. Het kan geen kwaad deze ook regelmatig te laten controleren nadat dit is uitgevoerd.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Achterdeur gaat als een normale deur open ideaal om een keukentje in te maken voor je reizen. Daarbij heb je ook de keuze om een 3- of 5-deurs type te nemen. Beide types zijn wendbaar vanwege het compacte formaat. Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. Er zijn ook types die een sper differentieel hebben.

 

Nadelen

Toen deze auto’s ontwikkelt en gemaakt werden was ABS een optie. Bij niet ieder type zit het antiblokkeersysteem er dus op. Als je deze veiligheid belangrijk vindt dan moet je dus even controleren of de 4×4 de optie heeft. Standaard heeft de 4×4 niet heel veel bodemvrijheid, dit is uiteraard wel aan te passen met andere veren en schokdempers.

SuBaru Forester

Bouwjaar 1998-2004

Prijs indicatie € 2250 – € 6500

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Subaru Forester is over het algemeen een betrouwbare auto. De aanschafprijs ligt in verhouding met andere 4×4’s een stuk lager en daarmee ook interessant om als 2e auto te rijden. De 4×4 heeft veel ruimte aan de binnenkant wat hem ook als gezinsauto interessant maakt.

 

Bekend zwak punt

Van deze type auto’s is niet perse iets wat een specifiek zwak punt is. De 4×4 moet natuurlijk wel zijn onderhoud op tijd hebben zoals iedere auto dat heeft. Hoe beter het onderhoud wordt gedaan hoe betrouwbaarder je de 4×4 maakt. Vraag altijd naar onderhoudsboekjes of bonnen van onderdelen die vervangen zijn.

 

Offroad opties

 

Voordelen

De maandelijkse kosten van deze 4×4 liggen wat lager dan een gemiddelde 4×4. Dat maakt de auto interessant om woon-werkverkeer mee te rijden.  

 

Nadelen

Een nadeel van deze type 4×4’s is dat ze permanente 4×4 hebben. Je kunt op de snelweg de 4×4 stand dus niet uitzetten en daardoor is je verbruik meer en je draaicirkel groter. Je hebt geen hoge en lage gearing waardoor je niet mee kunt schakelen met de verschillende type terreinen. Daarnaast heeft de 4×4 ook minder bodemvrijheid dan andere 4×4’s, dit kun je natuurlijk wel zelf oplossen met andere veren en schokdempers. Maar mocht je echt 4×4 en daktent reizen maken met wat extremer offroad dan is deze 4×4 wellicht niet zo geschikt voor jou. Het is meer een 4×4 om mee over zandpaden te rijden en te greenlanen. Hoewel ze zeker sterk zijn in het terrein is het voor 4×4 en daktent reizen fijn als je een wat sterke 4×4 hebt. Wat meer zelf kunnen kiezen hoe je de 4×4 door het terrein leid is voor ons zelf wel een pré. Eigenlijk heeft deze 4×4 maar één stand en dat is vierwielaandrijving.

Nissan PAtrol

Bouwjaar 1991-2003

Prijs indicatie € 6500 – € 10.000

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Bekend sterk punt

Nissan staat ook bekend om hun motorische betrouwbaarheid. De Patrol is sterk in het terrein en je rijdt zeer zeker een bijzondere auto. De Patrol is tegenwoordig nog moeilijk aan te komen. Dit komt door hun zwakke punt, roest.

 

Bekend zwak punt

Roest is dus een bekend probleem bij deze 4×4’s. Mocht je deze type 4×4’s willen rijden dan is goed onderhoudt om roest tegen te gaan echt wel nodig. Daarnaast is het bekend dat de differentieel afdichtingen van de Nissan Patrol lekken. Het is bekend dat de EGR-klep van de Patrol kan blokkeren, wat aanzienlijke gevolgen zal hebben voor de prestaties van de 4×4. Als je uitlaatgasrecirculatie blokkeert worden de prestaties stukken minder. Een ander bekend probleem is dat deze types wel eens een tekort aan vermogen kunnen krijgen bij het optrekken. Meestal is dat dan een probleem met de turboslang. Kijk hier dus goed naar voordat je de 4×4 koopt.

 

Offroad opties

 

Voordelen

Je hebt een mechanische inschakelbare pook voor vierwielaandrijving en hoge/lage gearing. De bodemvrijheid is standaard al genoeg om mee te offroaden. Verder is de 4×4 zeker sterk in het terrein.

 

Nadelen

Tegenwoordig zijn het zeldzame 4×4’s, bij velen is achterstallig onderhoud en daarmee kun je dus al snel de duurdere reparaties verwachten. Het liefst kun je dit soort 4×4’s overnemen van mensen die echt liefhebber zijn. Dit is overigens bij alle 4×4’s die we hierboven hebben genoemd. Liefhebbers zijn vaak zuiniger op hun auto en kunnen je wellicht ook veel mooie verhalen vertellen van de ervaringen en herinneringen die ze hebben gemaakt met hun type 4×4.

Meer informatie?

Wil je meer weten over een bepaald type auto bekijk dan Autoweek-reviews. Dit zijn vaak mensen die een auto al langere tijd rijden en daardoor weet je allerlei tips over de auto. Mocht je een 4×4 willen aanschaffen doe dan altijd onderzoek. Zodat je al wat technische voorkennis hebt van de 4×4 die jij mooi vindt als je straks gaat kijken. Heb je er inmiddels een aangeschaft zorg dan dat je een werkplaatshandboek hebt of gaat bestellen. Altijd handig als je op reis de taal niet verstaat en je iets van je auto probeert uit te leggen, maar ook om zelf uit te leren.

De 4×4’s waarover we het hebben gehad zijn uitgezocht om je een beetje een idee te geven wat er op de markt te verkrijgen is. We willen niet zeggen wat goed is of wat fout is, ieder heeft zijn eigen smaak en zijn visie met zijn of haar auto. De prijzen variëren, zodat er altijd wel een leuke 4×4 tussen zit die in je budget past. Een 4×4 en daktent reis hoeft in verhouding niet duur te zijn. Vind je greenlanen al prima of wil je toch wat meer offroad dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden. Ga je  met een grondtent of wil je toch graag een daktent, iets waar wij voor gaan. Mocht je meer informatie over daktenten willen dan is wellicht de blog welk type daktent past bij jou iets voor jou.

Vindt je het nog steeds lastig of wil je gewoon iemand die met je meedenkt? Stuur dan hieronder even een reactie, we helpen je graag. We wensen je in ieder geval veel succes met je 4×4 zoektocht!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.