Verlichting, er zijn allerlei opties voor om veel te kunnen zien tijdens het offroaden. Al snel wordt er gedacht dat je allerlei extra verlichting nodig hebt als je met je 4×4 gaat reizen. Led-bars en verstralers zijn hier een voorbeeld van. Maar is dat wel nodig? Daarom hier een blog over verlichting en wat je allemaal kunt doen, maar ook waar je over na kunt denken of je het nodig hebt of niet.

Ten eerste is het belangrijk om na te denken over hoe vaak je verlichting denkt nodig te hebben. Ben je überhaupt nog niet met je 4×4 en daktent weg geweest doe dat dan eerst voordat je allerlei dingen koopt die je wellicht helemaal niet nodig hebt. Alles wat je aan je auto hangt is extra gewicht. Daarnaast kun je in offroad gebieden rijden waar het smal is en dicht begroeid, dus alles kan onderweg kapot gaan wat je extra op je 4×4 zet. Mocht je daarover eerst na willen denken dan is wellicht de blog als lak je lief is wel offroaden? goed om te lezen. Wanneer denk je de verlichting nodig te hebben? Ga je zeker weten in het donker rijden? Waar wil je de verlichting allemaal voor gebruiken? Wij zelf rijden nauwelijks in het donker, we rijden eigenlijk alleen overdag en zouden daarom zelf geen verstralers of led-bar op onze Landcruiser zetten. Als je offroad gaat rijden in het donker, besef je dan goed dat je zelfs met verlichting op verraderlijke stukken kunt komen. In het donker, ook met kunstmatig licht zien wij mensen gewoon veel minder. Het is belangrijk om daar rekening mee te houden. Ga je wel in de nacht rijden, dan is extra verlichting wellicht slim. Maar wat je zeker niet moet vergeten is hoofdlampjes. Als je de auto uit loopt om iets fysieks te doen dan is het fijn als je je handen vrij hebt en de verlichting direct daar schijnt waar je kijkt. Tegenwoordig zijn er vele goede hoofdlampjes te vinden. Een voorbeeld van goede hoofdlampjes zijn die van Petzl.

Dan is het belangrijk om naar de verlichting van je eigen 4×4 te gaan kijken. Bekijk eens in het donker hoeveel je ziet met je gewone verlichting en je groot licht en eventuele mistlampen. Heb je nog hallogeen lampen dan is het een aanrader om je lampen te vervangen naar led-lampen. Daarvoor hoef je niet heel veel aan te passen. Het meeste werk is alle lampen uit de fitting halen en kijken welk type lamp in iedere fitting moet. Daarvoor zijn dan led-versies te krijgen en die kun je dan vervangen. Let op, wij hebben het hier over de buitenverlichting van je 4×4. Binnen heb je vaak geen super felle verlichting nodig, anders kun je wederom je hoofdlampje gebruiken. Led verlichting is veel feller dan gloeilampen en daarom hebben wij zelf onze interieurverlichting niet vervangen. Onze buitenlampen hebben we wel vervangen. We zien nu dus in donkere offroad stukken genoeg met onze “normale” verlichting die aangepast is naar led. Daarom zouden we ook niet zomaar adviseren om er allerlei verlichting bij te kopen, het kan natuurlijk wel. En het ziet er ook zeker stoer uit van die verstralers of een led-bar op je 4×4. Maar kijk of je het daadwerkelijk nodig vind. Met een 4×4 en daktent reis wil je ook wat van de omgeving zien over het algemeen, daarom rij je over het algemeen ook niet veel in het donker.

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

gloeilamp in de koplamp

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

led-lamp in de koplamp

Het verschil tussen led-bars en verstralers

Wil je wel in het donker rijden en wil je toch kijken naar extra verlichting dan is het goed om te weten wat het verschil is tussen een led-bar en verstralers te monteren. Hieronder zullen we uitleggen wat het grootste verschil is.

 

Led-bar

Als eerste is de plaats van je led-bar belangrijk. Een led-bar monteer je over het algemeen bovenop je 4×4. Het liefst aan een roofrack zodat je voorbij je motorkap kan schijnen op de weg. Dat is ook meteen het voordeel van led-bars, je schijnt van bovenaf direct op de grond. Daardoor heb je een andere hoek van verlichting en zie je nagenoeg net zoals de zon op de weg schijnt. Als je de led-bar dan ook nog eens verschillende leds heeft in led-bar dan kun je als je het goed doet aardig het “normale” daglicht namaken. Let erop dat je wel voor de witte verlichting kiest, hiermee zie je in het donker meer dan warm witte verlichting. Warm witte verlichting is bedoeld als sfeerverlichting en dus niet als verlichting voor je 4×4.

 

Verstralers

Dan heb je nog de verstralers. Die horen tussen je normale koplampen te zitten. Vroeger werden deze vaak gemonteerd omdat er nog geen ledlampen waren en je dan dubbele verlichting had als je én je verstralers aan deed én je grootlicht. Met de komst van led voor je koplampen is dit nagenoeg overbodig geworden. Maar wil je toch meer verlichting naast je grootlicht hebben, dan kun je het beste kiezen voor verstralers erbij te plaatsen. Zoek je dus echt naar licht vanuit een andere hoek dan is het beter om voor een led-bar te kiezen.

 

Mistlampen

Als laatste is mistlampen natuurlijk ook nog een extra optie om goede verlichting mee te creëren. Heb je deze niet standaard op je 4×4 zitten dan is dit zeker handig om te monteren. In de bergen kun je met verraderlijke situaties te maken krijgen en mistlampen hebben ons al regelmatig goed zicht op de weg gegeven. Zoals in Italië waar we ineens in hele dichte mist terecht kwamen of in een heel donker dichtbegroeid bos. Mocht je wel mistlampen hebben, maar is dit geen led? Verander ze dan naar led, dat is een wereld van verschil.

offroad, offroaddog, wildkamperen, offroadden, zand, modder, 4x4, 4wd, toyota, landrover, jeep, suzuki, mitsubishi, nissan, daktent, rooftent, reizen, europa, wikiloc, polarsteps, toyota, bos, strand, bram, melanie, kay, verheijen, stoer, avontuur, overlander

Nogmaals extra uitbouwen van verlichting is lang niet altijd nodig, maar wil je dit doen? Begin dan eerst eens om eventuele gloeilampen aan te passen naar ledverlichting en beoordeel je zicht dan opnieuw. Heb je nog vragen over verlichting bij jouw 4×4? Stel hieronder in de reacties dan je vraag. Heb je naar aanleiding van deze blog je verlichting aangepast dan zien we natuurlijk ook graag je reactie wat je aan deze blog hebt gehad.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.